Editorial

 Credință marketizată

 Invitat într-o emisiune matinală la Radio România Actualități în Săptămâna Patimilor, preotul Alexa Visarion tocmai abordase aspectul comercializării excesive, al marketizării Sfintelor Paște, idee care „mă roade” și pe mine de o vreme. Nu apucase să detalieze și să argumenteze, când primitoarele gazde l-au anunțat că „time is over”! Mărinimoase, i-au mai lăsat părintelui răgaz de o urare specifică, alta decât banala „Paște fericit”. Și ce credeți că a urmat? O reclamă sprințară a bucatelor „tradiționale” specifice sărbătorii: somon fumee, biftek tartar, ouă de struț, salam de urs etc.

Ademeniți de componente ale unei publicități excesive pe toate canalele, Media și ne-Media, scârbiți de altele, care, departe de orice urmă de decență, reverberează cu obstinație amănunte ale unor zone intime (fisuri anale, flatulență, impotență, tampoane igienice, menopauză, senilitate etc. etc.), trebuie să recunoaștem că a crescut nesperat rația de promo-uri injectată în cotidianul nostru. Este cea mai periculoasă formă de manipulare, depășind chiar sfera politicului. Pe lângă forme voalate, subversive, există și obiective concrete, la vedere, slujind acelși scop, departe de nevinovate păcăleli de 1 aprilie. Nu cred că ați ieșit vreodată dintr-un supermarket limitați la eventuala listă cu care ați intrat. Nu ar fi de mirare ca manipularea să fi trecut și dincolo de hotarele lumii pământene. Se spune că, ajunși Dincolo, niște foști pământeni sunt puși să opteze pntru cotinuarea parcursului, oferindu-li-se alternativa: Raiul sau   Infernul. Neinformați, cunoscând doar din auzite cele două „locații” ale Veșniciei, li s-a prezentat un filmuleț „reality” convingător. În Paradis, toate bune și frumoase, dar monotonie, plictiseală. Credincioși înveșmântați în alb, imnuri de slavă – osanale, cete de îngeri plimbându-se încolo și încoace. Altă viață în iad: nici vorbă de clasicele cazane cu smoală, din penurie de combustibil, probabil. În compensație, „cazne” mult mai tentante: cluburi de noapte – Noapte Veșnică! -, bar bine asortat, muzică provocatoare și nelipsitele stripteuze. Fără să ezite, întreg grupul turistic a optat pentru varianta 2. Preluați de ghid, au fost înșfăcați de nișt personaje cu coarne și cu coadă, înarmați cu furci pașnice, și trântiți, în stand-by, în sala cazanelor. Și a caznelor.

Nu așa ne-ați prezentat situația!, au țipat unii mai vocali, speriați de moarte. – Acela a fost promo-ul!, au fost încunoștințați…

Nu ne dezmințim nici în prag de Paște. Prea puțin accent pe semnificațiile sărbătorii, cea mai mare  sărbătoare a Creștinătății. Nu Nașterea Domnului, Crăciunul, fără a-i diminua însemnătatea, ci miracolul Învierii; finalizarea celui mai important „Proiect”, după Facerea lumii și „umanizarea” Pământului, al Marelui Creator al Universului. Ce a făcut creatura cu Creația, e altă poveste. Dar tocmai avalanșa de păcate ale oamenilor l-au determinat pe Dumnezeu să-și jertfească Fiul, trimis în lume „să se nască și să crească, să ne mântuiască”. A izbutit doar parțial, din moment ce păcatul se reeditează de la o generație la alta. Din nefericire, și acum, în prag de Paște, mai toți „formatorii de opinie”, clamează tradiția, în semnificantele ei strict materiale: bucate alese, pensiuni, trasee turistice indigene sau exotice, spectacole, trupe și… trupuri. Rari cei duși la biserică, integrată și aceasta în context turistic, element de acroșaj. Inclusiv Golgota, devenită o haltă în traseul spre Dubai. („Nu mă plângeți pe mine, ci pe voi, pentru că voi nu știți ce vremuri urmează” le consola Iisus, strivit de cruce în vreme ce escalada, chinuit și batjocorit, Golgota, pe femeile care în jeleau).

Toate bune, toate „cool”, prea puține accesibile omului de rând, creștin și truditor. Dar când și unde n-a fost așa?! Diferența e că, în vreme ce unii defilează prin târguri, făcându-și selfi-uri cu nenorociții de miei destinați cuțitului, adevăratul credincios realizează și componenta Sacrificiului, a Jertfei. Pentru el, fără a marca și culinar masa de sărbătoare, după posibilități – și, neabătut,  după întoarcerea de la Biserică! -, mielul nu reprezintă tentație de gurmand, ci simbol al Jertfei Mântuitorului. Tot o luptă pentru putere, tot efect al lăcomiei, crucificarea, la doar 33 de ani a Fiului lui Dumnezeu, Iisus Hristos, în urmă cu 2018 ani, pentru a ne recupera Calea, prin Adevăr. De-atunci, numărăm și anii, comensurăm trecerea timpului. Alta numărătoarea, altul ceasornicul. Răul și răutățile în flux continuu ne vămuiesc viața, fără a lipsi nici emoționnte pilde de dăruire, de generozitate umană. Un ciobănaș cu 300 de oi, rămas fără obiect al muncii, pustiite într-un incendiu, a fost uimit de gestul confraților, care au sărit ca unul (dar nu să-l lichideze, precum în baladă!): i-au refăcut turma. Inclusiv proverbialul ministru Daea l-a cadorisit cu un berbec.Veritabilă Anti-Miorița!

Unii nu au înțeles nici după două milenii că „Regele Iudeilor” propunea regilor, fariseilor și poporului un alt tip de societate: Împărăția Cerului. Dar asta presupunea să sacrifici clipa în favoarea Veșniciei. Sigur, nu e tocmai ușor să percepem Infinitul, dotați cu minte, totuși, limitată, fie și având cel mai consistent IQ!

Rămânând în contextul Sărbătorii, să ne împărtășim din Lumina Sfântă a Învierii. Și să nu restrângem generozitatea la o singură zi; să fim buni în toate zilele vieții, nu doar de sărbători. Inclusiv  atunci când turma își alege păstorul pământean vremelnic. Am pus „păstor”, nu „cioban”.

„Licht, merr licht!” era cântecul de lebădă al lui Goethe, după ce parcursese nopți valpurgice și semnase pacte cu necuratul, în nemuritoarea-i operă.

Lumină din Lumina Învierii Mântuitorului să vă călăuzească gândul și fapta, dragi omeni buni!

Hristos a înviat!

  1. s. Despre iepurașul uzurpator și ouăle sale – cu altă ocazie.
    Mihai Suciu