Primăria din Târgu-Mureș și sportul(V)

Nr. inregistrare Primarie 111

Primăria din Târgu-Mureș și sportul(V)

Primăria Târgu-Mureș sprijină ”Sportul de performanță, Sportul pentru toți și Sportul școlar” din municipiu prin acordarea de finanțări nerambursabile, conform legislației în vigoare(Legea 69/2000, Legea 350/2005, în baza Ordinului 664/2018). În acest sens, pe site-ul propriu, www.tirgumures.ro, Primăria a publicat și un Regulament de sprijinire a activităților sportive din municipiul Târgu-Mureș, în care se precizează și care sunt criteriile de acordare a finanțărilor nerambursabile.
În plus, există și un Ghid al solicitanților, în care sunt prezentate categoriile de acțiuni finanțate de la bugetul local, dar și Punctajul propus pe baza grilei de evaluare(pe baza unor criterii aducătoare de puncte). Conform unui algoritm, existent în Fișa de evaluare(A+B+C+D­), se calculează suma eligibilă, pe baza punctajului obținut de fiecare solicitant. Numai că, lucru curios, C-ul nu apare scris pe așa zisa Fișa de evaluare?! Ia-l de unde nu-i!
Cât despre criteriile pe baza cărora se acordă punctele, sunt câteva foarte importante necuprinse în așa zisa Fișă de evaluare, precum:
A)-nu sunt prioritizate ramurile de sport;
B)-nu se face nicio diferență între ramurile de sport olimpice și neolimpice;
C)-nu se precizează natura competițiilor/concursurilor internaționale: oficiale(incluse în calendarul federațiilor internaționale), ori doar cu caracter internațional(cupe, amicale, Memoriale etc);
D)-la nivelul competiției, există o diferență doar de un singur punct între cadeți și seniori?! Chiar așa?
E)-numărul de sportivi legitimați lipsește dintre criteriile de evaluare;
F)-momentan, prin ”bunăvoința” celui care calculează punctajul, conform Fișei de evaluare existente, există posibilitatea ca, de exemplu, un loc II obținut într-o Ligă inferioară să obțină 10 puncte(!), aproape ca un medaliat la un Campionat European, diferența fiind una foarte mică! Mai sunt și alte criterii care lipsesc din Fișa de evaluare, dar mă opresc aici.
Cei care au întocmit/realizat așa zisa Fișă de evaluare, cred, n-au nicio legătură cu lumea sportului! Ori au, și atunci au făcut-o, probabil, cu vreun interes anume…Asta nu vom ști probabil niciodată! Pentru cunoscători, însă, este ușor de ”citit”!
Sperând că vor rezolva problema finanțării sportului mureșean și că vor salva de la desființare echipa de baschet B.C. Mureș Târgu-Mureș, mai marii Primăriei Târgu-Mureș, sprijiniți de unii consilierii locali, au hotărât să înființeze o structură sportivă proprie, care să aibă Certificat de Identitate Sportivă(C.I.S.). Zis și făcut! Astfel, în urmă cu câțiva ani, la inițiativa a 5 consilieri locali, dintre care 4 de la U.D.M.R.(Magyari Elöd, Szászgáspár Barnabás, Csiki Zsolt și Mózes Levente)  și unul de la P.N.L.(Radu Todoran), la sediul U.D.M.R. din Târgu-Mureș, situat pe strada Gheorghe Doja, a avut loc o înâlnire în cadrul căreia cei 5 consilieri au prezentat un proiect care prevedea înființarea C.S. Municipal Târgu-Mureș, care să aibă la început un număr de 12 secții pe ramuri de sport. La acea întâlnire au fost invitați și potențialii șefi de secții de la ramurile de sport care urmau să fie active. Iată care erau acestea: baschet, fotbal, polo, popice, tenis de câmp, handbal, futsal, înot, volei, box, automobilism și (încă) un sport individual(neprecizat?)! Apoi s-a trecut la fapte. Clubul Sportiv Municipal Târgu-Mureș, care este subordonat Primăriei și finanțat de aceasta, s-a înființat prin Hotărârea de Consiliu Local nr. 353 din 2017. Statutul și Organigrama C.S. Municipal au fost aprobate în ședințele din lunile mai și august 2018 ale Consiliului Local. Organigrama cuprinde 24 de posturi!! Proiectat(gândit) să demareze activitatea practică doar cu câteva ramuri de sport, C.S. Municipal s-a mărit pe zi ce trece, prin adăugarea de noi secții pe ramură de sport, fără ca decidenții să se gândească că există o ”vorbă” veche din popor, ”când te întinzi mai mult decât îți este  plapuma”…..!
Urmarea? Prin acceptul consilierilor locali, s-a votat un buget consistent pentru desfășurarea activității clubului, însă, ce să vezi!, sumele aprobate n-au ajuns în totalitate în bugetul clubului, din varii motive!
Dacă n-avem bani în bugetul Primăriei, de unde naiba să virăm C.S.M.-ului sumele aprobate?”, este întrebarea retorică care a revenit în orice discuție despre viitorul clubului!
Să reținem, însă, niște sume solicitate/alocate, pentru ultimele 5 luni ale anului 2018, pentru secțiile existente la C.S. Municipal:
-Baschet: 1, 32 milioane lei;
-Fotbal: 1,43 milioane lei;
-Polo: 1,088 milioane lei;
-Popice: 62.474 lei;
-Tenis: 280.887 lei;
-Handbal: 602.645 lei;
-Futsal: 456.965 lei;
-Înot: 419.507 lei;
-Volei: 800.000 lei;
-Box: 42.338 lei;
-Automobilism: 450.000 lei;
-Sporturi individuale: 208.528 lei;
În plus, pentru Administrativ s-a alocat suma de 1, 469 milioane lei!!! Facem un simplu calcul și aflăm că suma totală prevăzută pentru funcționarea C.S. Municipal, din august și până în data de 31 dec. 2018: 8.630.344 de lei(cca. 1.726.068 euro)!Sursa info(sume): zi-de-zi.ro(9 iulie 2018).
Cluburi înființate de primării, precum C.S. Municipal Târgu-Mureș, sunt foarte puține în țară, cea mai cunoscută fiind C.S.M. București, care, deși debutase în activitatea competițională cu mai multe secții sportive, a ajuns să mai finanțeze doar echipa de handbal feminin! Restul secțiilor, câte or fi fost, au fost desființate, din lipsă de fonduri financiare! În ultimul an competițional, la C.S. Municipal Târgu-Mureș s-a restrâns numărul echipelor/secțiilor, în principal prin renunțarea la cele de seniori, și tot din cauza lipsei banilor!
Înființarea unei structuri sportive, precum C.S. Municipal, în orice oraș din țară, de către Primărie ridică și o problemă de ordin etic, sau mai bine zis de concurență neloială! Să mă explic: să zicem că un cetățean bucureștean, să-i spunem Ion Ion, finanțează și el o echipă de handbal, care activează în Liga Florilor! Nimic rău în asta, dar, în acest caz, poate el concura din punct de vedere financiar cu Primăria Generală a Capitalei?, omul nostru nefiind miliardar! Firește că NU!
Și atunci? Cel puțin la Târgu-Mureș, un lucru este clar: odată cu înfințarea acestui club finanțat de Primărie, locuitorii orașului s-au împărțit în două ”tabere!”: unii care sunt împotriva existenței acestuia, ”Ce ne trebuie nouă un nou club sportiv când strada mea este plină de gropi, locuințe pentru tineri nu sunt, unele școli arată ca vai de ele, iar despre lipsa locurilor de muncă ce să mai zic?, că știm cu toții cum este”!, în timp ce alții, destul de vocali, susțin fără rezerve existența C.S. Municipal, afirmând ”Într-un oraș cu o mare tradiție sportivă, cum este al nostru, este firesc  ca sportul de performanță să fie sprijinit de Primărie”.
În ce mă privește, zic și eu precum rabinul: și unii, și alții au dreptate…în felul lor!
Pentru început, mă gândesc însă că ar fi poate mult mai bine ca, până la ”soluționarea” de către consilieri locali(?!) a  ”problematicii sportului de performanță” din orașul Târgu-Mureș, Primăria și aleșii locali să permită accesul, în mod gratuit, tuturor copiilor care activează în asociațiile și cluburile sportive din municipiu în sălile de sport care există pe lângă școli! Nu de alta, dar, asta știe oricine, la baza sportului de performanță stă sportul pentru toți, sportul școlar. Să începem cu baza piramidei, cu fundația acesteia, și apoi, încet, încet puteți să vă îndreptați atenția și spre vârful acesteia!
Statisticile spun că, lucru ușor de verficat, un euro investit în Sport înseamnă o economie de 3 euro pentru Sănătate!
Poate că n-ar fi rău dacă, din când în când, ne-am aduce aminte care sunt semnificațiile vechiului dicton latinesc: ”Mens sana in corpore sano”!
P.S. În urmă cu 30 de zile, mai precis în data de 10 februarie 2020(a se vedea în fotografia atașată numărul de  înregistrare al solicitării: 8356/10.02.2020), publicația noastră solicitat Primăriei Târgu-Mureș să ne comunice sumele alocate de ea, în anul 2019,  ”Sportului de performanță, Sportului pentru Toți și Sportului școlar”. Conform Legii 544/2001, de acces la informațiile de interes public, ar fi trebuit să primim din partea Primăriei Târgu-Mureș un răspuns într-un interval de 30 de zile de la data depunerii solicitării noastre. Cum probabil bănuiți, acest lucru nu s-a petrecut!
O altfel de rezolvare a solicitării! În data de 2 ianuarie 2020, am trimis aceeași solicitare, dar cu referire la sportul dintr-un  oraș francez, și Primăriei din Rennes, situată la cca. 2.339  km. de Târgu-Mureș! După numai câteva minute, atașatul de presă al Primăriei, Anne Esnault, mi-a trimis un e-mail în care m-a întrebat:
-”Me confirmez-vous qu’il vous faut ces informations d’ici la fin d’après-midi ?”(Vă rog să confirmați că aveți nevoie de aceste informații în această după-amiază ?) !
Mai mult decât atât, după apariția articolului în publicația  noastră, acesta poate fi lecturat accesând link-ul: http://www.muresmedia.ro/2020/03/02/primaria-din-rennesfranta-si-sportulii/#more-4328, aceeași Anne Esnault mi-a scris câteva cuvinte, într-un e-mail: ”Bonjour, Je vous remercie pour votre article!”
Iată că, fără să fiu plătitor de taxe și impozite în Rennes, angajații Primăriei de acolo au fost mult mai atenți cu solicitarea unui cetățean european, chiar dacă nu locuia în frumosul oraș francez, și au soluționat-o cu multă solicitudine !
La Târgu-Mureș o să mai treacă multă apă pe Mureș până când angajații Primăriei o să priceapă că ei sunt în slujba cetățeanului, care le plătește salariul, și nu invers !
Apropos : Știți că din bugetul Primăriei Târgu-Mureș, pe anul 2019, de vreo 327 de milioane de lei, cca. 77%  din suma totală era destinată pentru funcționarea Primăriei(cheltuieli de personal)?
Aurel Rațiu